Οδηγός Δημιουργίας Μακέτας

Χρόνος ανάγνωσης: 10-15 λεπτά

Ο παρών οδηγός δημιουργήθηκε από το σχεδιαστικό τμήμα της Printon για την εξυπηρέτηση των πελατών μας.
Για επαγγελματικά αποτελέσματα και σχέδια υψηλής ποιότητας και αισθητικής, συνιστούμε να απευθυνθείτε σε επαγγελματίες γραφίστες με εμπειρία στο χώρο του διαφημιστικού σχεδιασμού, οι οποίοι μπορούν να εγγυηθούν για ένα άρτιο προϊόν και να αναλάβουν την ευθύνη σε περίπτωση κακέκτυπου που οφείλεται σε λάθος της μακέτας.

Πριν ξεκινήσετε
Μια καλή ιδέα είναι να κάνετε ένα σκίτσο-πλάνο των στοιχείων που θα υπάρχουν στη μακέτα, και τον χώρο που θα καταλαμβάνουν σε αυτή. Αυτό θα σας βοηθήσει στη διαχείριση του χώρου και θα συμβάλει σε ένα καλά «ζυγισμένο» αποτέλεσμα.

Καλό είναι να κάνουμε ένα σκίτσο με το επιθυμητό layout.

Ο σχεδιασμός μιας μακέτας
Ξεκινά από την επιλογή του κατάλληλου σχεδιαστικού λογισμικού. Προτιμήστε επαγγελματικές εφαρμογές, γνωστών κατασκευαστών, καθώς με αυτόν τον τρόπο αυξάνονται οι πιθανότητες να βρείτε video tutorials ή αναλυτικούς οδηγούς στο διαδίκτυο.
Σε αυτό το σημείο πρέπει να σημειώσουμε πως είναι πολύ σημαντικό να μην γίνεται παραβίαση των αδειών χρήσης του λογισμικού (πειρατικό λογισμικό) καθώς είναι παράνομο, και ,εκτός άμεσου κινδύνου μόλυνσης του υπολογιστή σας από ιούς, υπάρχει και ο κίνδυνος αχρήστευσης του τελικού αρχείου που με τόσο κόπο έχετε δημιουργήσει λόγω κάποιας δυσλειτουργίας του παραποιημένου προγράμματος.

Επόμενο στάδιο
Είναι η επιλογή του μεγέθους του εντύπου, το οποίο θα σχεδιάσουμε.
Τα σχέδια θα πρέπει πάντα να γίνονται σε φυσικό μέγεθος, με επιλογή της ανάλυσης σελίδας τουλάχιστον στα 300dpi για μια ποιοτική εκτύπωση.
Το ακριβές μέγεθος του εντύπου, σηματοδοτείται με τα σημεία κοπής, τα οποία δεν είναι τίποτα άλλο από γραμμές όπως βλέπετε παρακάτω, οι οποίες δηλώνουν το ακριβές σημείο του φύλλου, στο οποίο θα πρέπει να γίνει η κοπή του υλικού.
Όλα τα χρήσιμα στοιχεία της μακέτας, όπως τίτλοι, κείμενα, φωτογραφίες κλπ. θα πρέπει να απέχουν μέσα από τα σημεία κοπής τουλάχιστον 3-5 χιλιοστά, για να αποφευχθεί η κοπή τους.
Όλα τα φόντα, θα πρέπει να «ξεχειλίζουν» τουλάχιστον 3-5 χιλιοστά έξω από τα σημεία κοπής, για να διασφαλίσουμε ότι δεν θα εμφανιστεί ποτέ κάποια λευκή (ατύπωτη) γραμμή στο άκρο του εντύπου.
Αναλυτικά παραδείγματα, μπορείτε να κατεβάσετε στο τέλος της σελίδας.

Τα σημεία κοπής υποδεικνύουν το ακριβές μέρος που θα κοπεί το χαρτί. Εφαρμόζονται και στις τέσσερις γωνίες.

Τα κείμενα
Που υπάρχουν σε ένα έντυπο, αποτελούν το μήνυμα που θέλετε να περάσει στον αναγνώστη.
Θα πρέπει να είναι καλογραμμένα και εύκολα στην ανάγνωση. Μια καλή ιδέα είναι να τα δακτυλογραφήσετε ξεχωριστά, εκτός του σχεδιαστικού προγράμματος, σε μια άλλη εφαρμογή γραφείου (πχ. MS Office). Αυτό πρέπει να γίνεται για πολλούς λόγους: Αρχικά οι εφαρμογές γραφείου έχουν πολύ πιο εξελιγμένο ορθογραφικό και συντακτικό έλεγχο από τις σχεδιαστικές εφαρμογές. Τα τυπογραφικά λάθη είναι πολύ πιο εύκολο να συμβούν από ότι πιστεύετε, και εντοπίζονται πολύ δύσκολα. Επίσης, όταν η συγγραφή των κειμένων γίνεται εκτός του σχεδιαστικού προγράμματος, δεν επηρεάζεστε από την ίδια τη μακέτα.
Για παράδειγμα, αν πλησιάζετε στο τέλος της σελίδας στο σχεδιαστικό πρόγραμμα, ίσως -άθελά σας- να συμπτύξετε το κείμενο που γράφετε περισσότερο από όσο πρέπει, ή αντιθέτως, αν δείτε πως σας περισσεύει χώρος, να γράψετε περισσότερα από όσα χρειάζονται.
Για αυτό το λόγο, είναι καλό τα κείμενα να έχουν οριστικοποιηθεί πριν την έναρξη του σχεδιασμού της μακέτας.

Οι γραμματοσειρές
Είναι ίσως μια από τις πιο σημαντικές επιλογές που πρέπει να γίνουν σε ένα έντυπο.
Είναι επίσης και ένας από τους βασικούς λόγους που ίσως να πρέπει να απευθυνθείτε σε κάποιον επαγγελματία.
Υπάρχει πληθώρα γραμματοσειρών, ελεύθερων στη χρήση ή προς αγορά. Προτιμήστε αυτές που η άδεια χρήσης τους αναφέρει «ελεύθερη για εμπορική χρήση», καθώς οποιαδήποτε άλλη επιλογή ενδέχεται να σας φέρει αντιμέτωπους με τη δικαιοσύνη.
Σε περίπτωση φυσικά που επιθυμείτε να αγοράσετε κάποια γραμματοσειρά, (πρόκειται για μια επένδυση 30€-500€ ) θα πρέπει να βεβαιωθείτε πως υποστηρίζει και την Ελληνική γλώσσα.
Στην Printon θα βρείτε πάνω από 2.000 γραμματοσειρές, και ανθρώπους ικανούς να αισθανθούν την ιδέα σας και να σας προτείνουν την κατάλληλη γραμματοσειρά που θα την πλαισιώσει.
Σε γενικές γραμμές, ένας βασικός κανόνας είναι πως για ένα αισθητικά άρτιο αποτέλεσμα, οι γραμματοσειρές που χρησιμοποιούνται σε ένα έντυπο θα πρέπει να είναι λίγες σε αριθμό (όχι πάνω από 3-4).

Τα χρώματα
Των κειμένων, γραμμικών και σχεδίων που υπάρχουν σε μια μακέτα πρέπει πάντα να είναι στη χρωματική κλίμακα CMYK (στις τετράχρωμες εκτυπώσεις). Οποιαδήποτε άλλη κλίμακα, θα έχει ως αποτέλεσμα την χρωματική απόκλιση από το ζητούμενο. Αυτό γίνεται κυρίως λόγω της ανεξέλεγκτης μετατροπής σε CMYK που θα γίνει κατά τη διαδικασία της εκτύπωσης. Η κλίμακα CMYK, είναι ουσιαστικά τα 4 χρώματα Cyan, Magenta, Yellow, blacK, τα οποία -με την κατάλληλη ανάμιξη- δημιουργούν όλα τα υπόλοιπα χρώματα.

Οι φωτογραφίες
Συνοδεύουν τα κείμενα, κεντρίζουν τη προσοχή του αναγνώστη και βελτιώνουν την αισθητική ενός εντύπου.
Φυσικά, η επιλογή λάθος εικόνων, μπορεί να φέρει το ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα…
Για αυτό το λόγο πάντα πρέπει να φροντίζουμε να προμηθευόμαστε εικόνες υψηλής ποιότητας. Ιδανικά, οι φωτογραφίες στα έντυπά σας πρέπει να προέρχονται από επαγγελματίες και όχι από μια απλή αναζήτηση στο διαδίκτυο, η οποία εκτός από αρχεία χαμηλής ποιότητας, μπορεί να σας προκαλέσει και νομικά ζητήματα σε περίπτωση καταπάτησης πνευματικής ιδιοκτησίας.
Στην Printon θα βρείτε μια τεράστια συλλογή εικόνων οι οποίες έχουν παραχθεί από εμάς για τους πελάτες μας, ή προέρχονται από επαγγελματικές βιβλιοθήκες.
Σε γενικές γραμμές, όλες οι φωτογραφίες στα έντυπά σας, θα πρέπει να έχουν ανάλυση τουλάχιστον 300 dpi σε φυσικό μέγεθος και να μετατραπούν σε χρωματική σκάλα CMYK. Ένας εύκολος τρόπος για να αναγνωρίσετε αν μια εικόνα είναι χρήσιμη ή όχι, είναι το μέγεθος του αρχείου. Θα πρέπει να είναι το λιγότερο 2-3 ΜΒ για μια εικόνα διάστασης 10×15 εκ.

Τα σχέδια
Είτε πρόκειται για γραμμές, βέλη, γραφικά, βελτιώνουν την οπτική επικοινωνία.
Προτιμήστε να είναι σε μορφή διανυσματικού σχεδίου (curve, vector κλπ.) και όχι σαν φωτογραφία (σε όσα προγράμματα υποστηρίζουν διανυσματικά σχέδια). Σε περίπτωση που δημιουργήσατε ή κατεβάσατε κάποιο σχέδιο σε μορφή εικόνας, μια χρήσιμη επιλογή που έχουν σχεδόν όλες οι επαγγελματικές σχεδιαστικές εφαρμογές, είναι η μετατροπή σε διανυσματικό (trace, image trace, power trace, vectorise κλπ.). Αυτή η επιλογή θα βελτιώσει την ποιότητα του προϊόντος που θα παραχθεί. Είναι απαραίτητη σε περιπτώσεις που η μέθοδος εκτύπωσης δεν υποστηρίζει bitmaps (φωτογραφίες), όπως η φλεξογραφία κ.α..

Τελικές διορθώσεις
Όταν έχετε τελειώσει με όλα τα παραπάνω, έχει έρθει η ώρα για τις τελικές διορθώσεις. Σε αυτό το στάδιο, θα πρέπει οπωσδήποτε να προβάλετε το έντυπο σε φυσικό μέγεθος. Αυτό μπορεί να γίνει είτε κάνοντας μια δοκιμαστική εκτύπωση (αυτό κάνουμε εμείς πάντα), ή αλλιώς προβάλλοντας το αρχείο στην οθόνη σε φυσικό μέγεθος (αυτό προϋποθέτει την ύπαρξη μιας μεγάλης οθόνης για έντυπα μεγαλύτερα του Α5). Σας συνιστούμε να επιλέξετε την πρώτη πρόταση, καθώς στην εκτύπωση εντοπίζονται συνήθως πολλά λάθη. Σύμφωνα με εσωτερική έρευνα, για να εγκριθεί μια μακέτα για παραγωγή, χρειάζονται κατά μέσο όρο 4-5 δοκιμαστικές εκτυπώσεις ανά σελίδα.
Στην Printon, υπάρχει η δυνατότητα δοκιμαστικής εκτύπωσης με ψηφιακά πιεστήρια υψηλής ανάλυσης, σε χαρτιά ίδια με αυτά που θα χρησιμοποιηθούν για τη μαζική παραγωγή. Επιπλέον, αναγνωρίζουμε την ανάγκη των πελατών μας για δειγματισμό πριν την παραγωγή, για αυτό το λόγο προσφέρουμε τη δυνατότητα της αποστολής με Courier δοκιμαστικών εκτυπώσεων για τον έλεγχο των στοιχείων της μακέτας (κατόπιν συνεννόησης).

Αφού τελειώσετε το σχέδιο, πρέπει οπωσδήποτε να δείτε το έντυπο σε φυσικό μέγεθος.
Συνιστούμε να προτιμήσετε την εκτύπωση από την προβολή στην οθόνη.

Extra Πληροφορίες
Ζητήματα που συνήθως απασχολούν τους πελάτες μας είναι τα παρακάτω:

Τα χρώματα που βλέπω στην οθόνη μου είναι ίδια με αυτά που θα τυπωθούν;
Όχι, λόγω της μεγάλης απόκλισης μεταξύ των μη επαγγελματικών οθονών. Αν θέλετε να δείτε τα ακριβή χρώματα του εντύπου που θα παραλάβετε, θα πρέπει να τυπώσουμε πιστοποιημένα δοκίμια με βάση τα οποία θα προχωρήσουμε στην παραγωγή της εργασίας σας.

Ποιο μέγεθος γραμματοσειράς είναι το κατάλληλο για το έντυπό μου;
Εδώ δυστυχώς δεν υπάρχει κάποια σωστή απάντηση. Οι λόγοι είναι πολλοί, ένας από αυτούς είναι ότι δεν έχουν όλες οι γραμματοσειρές κοινά μεγέθη (δηλ. μια λέξη με γραμματοσειρά μεγέθους 10, δεν καταλαμβάνει πάντα τον ίδιο χώρο με την ίδια λέξη με άλλη γραμματοσειρά ίδιου μεγέθους). Αυτό που πάντα πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας είναι ότι «δεν βλέπουν όλοι τόσο καλά όσο βλέπουμε εμείς». Το ιδανικό μέγεθος της γραμματοσειράς ενός κειμένου είναι κάτι το οποίο απαιτεί μεγάλη εμπειρία στον διαφημιστικό σχεδιασμό, και σε περιπτώσεις έλλειψης αυτής, πολλές δοκιμαστικές εκτυπώσεις…

Θα φαίνεται το κείμενο πάνω από τη φωτογραφία που έχω επιλέξει;
Η απάντηση στις περισσότερες περιπτώσεις είναι δυστυχώς όχι. Μια καλή ιδέα είναι να σχεδιάσετε μια ημιδιάφανη βάση, η οποία θα τοποθετηθεί πίσω από το κείμενο, βελτιώνοντας την ευκρίνειά του.

Ρώτησα 10 διαφορετικά άτομα και μου είπαν 10 διαφορετικές γνώμες!
Είναι απολύτως φυσικό! Το πιο πιθανό μάλιστα είναι να σας πουν 15 διαφορετικές γνώμες…
Προσπαθήστε να μην επηρεάζεστε από τους γύρω σας και να τηρήσετε ένα συγκεκριμένο ύφος στη μακέτα σας, το οποίο θα ταιριάζει και θα περιγράφει την προσωπική σας αισθητική.

Θέλω το λογότυπο μεγαλύτερο!
Το κλασσικό αστείο μεταξύ γραφιστών που συζητούν για απαιτήσεις πελατών… Αν πιάσετε τον εαυτό σας να έχει μεγεθύνει το λογότυπο πάνω από 2 φορές στη σειρά, απομακρυνθείτε από την οθόνη και σκεφτείτε αν αυτό όντως είναι απαραίτητο και ταιριάζει στη μακέτα.

Βρήκα κάποιον «γραφίστα» που μου κάνει τη μακέτα δώρο!
Η ποιότητα των υπηρεσιών που υπάρχουν στην αγορά, όπως είναι φυσικό ποικίλλει… Είναι λογικό κάποιοι, αναγνωρίζοντας πως η ποιότητα των υπηρεσιών που προσπαθούν να παρέχουν στους πελάτες τους δεν είναι αυτή που θα έπρεπε, δεν τις χρεώνουν ώστε να αποφύγουν ένα δυσαρεστημένο συνεργάτη. Πολλές φορές οι ίδιοι προσφέρουν και την εκτύπωση σε υπερβολικά χαμηλή τιμή, πάντα εις βάρος της ποιότητας και της αξιοπιστίας, μιας και είναι γνωστό πως «ό,τι πληρώσεις θα πάρεις».

Σε περίπτωση που αντιμετωπίζετε οποιαδήποτε δυσκολία στο σχεδιασμό του εντύπου σας, θα χαρούμε να σας λύσουμε τις απορίες. Μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας.

Παρακάτω μπορείτε να κατεβάσετε κάποια έτοιμα πρότυπα, ώστε να χρησιμοποιήσετε για βάση στις μακέτες σας: